Zestien nieuwsgierige en gedreven professionals uit de mediasector -werkzaam bij partners van MCNL- zijn begonnen aan een traject dat hen ondersteunt in hun ontwikkeling als aanjagers van vernieuwing binnen hun eigen organisatie én de sector als geheel.
“De kracht van vernieuwing begint bij de C van Curiosity – nieuwsgierigheid. Met dit programma voegen we de C van Community toe. En samen met de kennis en handvatten die ze aangereikt krijgen, vormen deze de opmaat naar een nieuw soort C-level: Changemakers. Mensen met de tools, het netwerk en de mindset om ideeën om te zetten in daadwerkelijke innovatie.” – Vivian, directeur Media Campus NL
Samen bouwen aan toekomstbestendige media
De mediasector staat voor grote uitdagingen. De opkomst van AI, veranderende verdienmodellen en nieuwe technologieën vragen om professionals die verder kijken dan de dag van vandaag. Het Changemakers programma is bedoeld voor mediamakers met enkele jaren werkervaring en een sterke motivatie om bij te dragen aan vernieuwing.
Zij worden in negen maanden begeleid in hun ontwikkeling als veranderaar met visie en daadkracht. Daarbij draait het niet alleen om persoonlijke groei, maar ook om het realiseren van een concreet innovatieproject binnen de eigen organisatie — met AI als rode draad, zowel in theorie als toepassing. Daarmee draagt het programma bij aan het versterken van het innovatievermogen van bedrijven én de vernieuwing van de cultuur binnen de mediasector.
Van AI en Design Thinking tot Next Gen leiderschap
De inhoudelijke programmering wordt verzorgd door Hogeschool Utrecht, met modules over AI in organisaties en Design Thinking als methodiek om innovatievraagstukken te analyseren, ontwerpen en testen. The Recharge Club, gespecialiseerd in persoonlijk leiderschap en met een focus op Next Gen leadership, begeleidt deelnemers op individueel niveau. Deze combinatie maakt het programma krachtig én relevant voor de uitdagingen van vandaag én morgen.
Naast training krijgen deelnemers ook de ruimte om te leren in de praktijk, hun netwerk uit te breiden en elkaar te versterken. Zo ontstaat er een community van changemakers die niet alleen zelf groeien, maar ook een olievlek van vernieuwing creëren binnen de organisaties en ecosystemen waar zij actief zijn.
“Dit programma gaat niet over leren om het leren, maar over durven doen. Changemakers ontwikkelen zich niet alleen als professional, maar brengen direct iets in beweging in hun organisatie.”
— Petra Bakker, ontwikkelaar Changemakers programma
Wat nu?
Met het eerste cohort van zestien deelnemers is het startschot gegeven. In het najaar volgt een eerste evaluatie en bepalen we samen met onze partners of en hoe het programma in 2026 een vervolg krijgt. Interesse om aan te haken of meer te weten over de opzet en impact? Mail ons via changemakers@mediacampus.nl