Dit alles vraagt om oplossingen. Daarbij gaat het onder meer om het vinden van een antwoord op de verspreiding van desinformatie. Ook het bestendigen van de pluriformiteit en het vertrouwen in de journalistiek staat hoog op de agenda. Hoe kunnen mediabedrijven aansluiting blijven vinden bij verschillende publieksgroepen, met name jongeren, om ze het vertrouwen in de journalistiek te laten behouden? Media Campus NL versterkt de samenwerking tussen mediabedrijven en kennisinstellingen om journalistiek en educatie te vernieuwen.
Wat doet MCNL?
- We ondersteunen de ontwikkeling van een klankbordgroep van burgers, een veelbelovend initiatief die door de hele Nederlandse journalistiek gebruikt kan worden. Deze klankbordgroep wordt opgezet in samenwerking met een kerngroep van grote nieuwsorganisaties, waaronder de NPO, NOS, RTL Nieuws, Talpa Network, DPG Media en Mediahuis. Het doel is om nieuws en journalistiek beter te laten aansluiten bij de belevingswereld van het publiek en het vertrouwen te herstellen door meer directe betrokkenheid en dialoog.
- In samenwerking met de Hogeschool Utrecht zorgen we dat studenten Journalistiek een prominente plek krijgen op het Media Park in Hilversum. Via podcast- en talkshow-uitzendingen bieden we hun de mogelijkheid hun talenten te ontwikkelen en kennis te maken met hun toekomstige werkplek.