Media Campus NL
Media

We helpen je graag verder

E-mailadres

info@mediacampus.nl

Eventspace

Media Park
Joop van Den Endeplein 9
1217 WJ Hilversum

Bezoekadres

Media Park, Gateway C
Koos Postemalaan 2
1217 ZC Hilversum

Bekijk op kaart
Select
Language
Campus
Kennisbank / Evan Shapiro over de toekomst van media: van broadcasting naar de affinity economy

Evan Shapiro over de toekomst van media: van broadcasting naar de affinity economy

Tijdens de International Broadcasting Conference (IBC) in Amsterdam spraken we met Evan Shapiro, media cartograaf en expert in het analyseren van de wereldwijde tech- en media-industrie. In de podcastserie – Three Takeaways deelt Evan zijn inzichten over hoe traditionele media moeten veranderen om relevant te blijven in een snel evoluerend medialandschap.

Evan Shapiro: van data naar voorspellingen

Evan gebruikt uitgebreide datavisualisaties en jarenlang onderzoek om in kaart te brengen wie echt de macht heeft in de media- en techwereld. Op basis van die data doet hij al jaren zeer accurate voorspellingen over trends en veranderingen in de industrie. Op IBC richtte hij zich tot de ‘oude media’ en benadrukte dat het nú tijd is om radicaal anders te denken en te handelen.

De Three Takeaways van Evan:

1. We need to reclaim the original definition of broadcasting

Evan stelt dat broadcasting opnieuw moet worden gedefinieerd. Het gaat niet langer om massacommunicatie vanuit één zender, puur gestuurd door cijfers en advertentie-inkomsten. Broadcasting moet terug naar de kern: het verbinden van mensen, het opbouwen van relaties met het publiek en het creëren van content die betekenisvol en impactvol is.

2. We have to do away with the CFO-led culture

Traditionele media hebben te lang een cultuur gehad die wordt gedomineerd door financiële afdelingen. Volgens Evan remt dit innovatie en creativiteit. Om te overleven en relevant te blijven, moeten mediabedrijven durven loslaten en keuzes maken die het publiek en de content centraal zetten, in plaats van alleen de balans in de gaten te houden.

3. Mainstream media en de creator economy smelten samen in de affinity economy

De mediawereld verandert sneller dan ooit. Evan legt uit dat traditionele media en de creator economy niet langer aparte werelden zijn. Ze vloeien samen in wat hij de ‘affinity economy’ noemt: een ecosysteem waarin communities, creators, merken en media nauw samenwerken rondom gedeelde interesses en waarden. Dit vraagt om een nieuwe manier van denken over samenwerking, contentcreatie en publieksrelaties.

Evan’s verhaal laat zien dat traditionele media niet langer kunnen vasthouden aan oude modellen en hiërarchieën. Succesvolle mediabedrijven van de toekomst zijn diegenen die durven vertrouwen op samenwerking, innovatie en de kracht van gemeenschappen. Net zoals bij de creator economy, draait het niet alleen om uitzenden, maar om echte connectie en engagement.

Benieuwd naar het hele gesprek met Evan Shapiro? Klik hier om de aflevering van de Three Takeaways te beluisteren.

Liever onderweg luisteren? Abonneer je op de podcast via je favoriete platform en mis geen enkele aflevering!

Beluister meer afleveringen van de serie Three Takeaways

* Dit artikel kwam tot stand met de hulp van AI.