Media Campus NL
Media

We helpen je graag verder

E-mailadres

info@mediacampus.nl

Eventspace

Media Park
Joop van Den Endeplein 9
1217 WJ Hilversum

Bezoekadres

Media Park, Gateway C
Koos Postemalaan 2
1217 ZC Hilversum

Bekijk op kaart
Select
Language
Campus
Kennisbank / Mediasector duikt in C2PA: samen werken aan transparante digitale media

Mediasector duikt in C2PA: samen werken aan transparante digitale media

Op donderdag 3 juli 2025 kwamen mediaprofessionals uit de wereld van journalistiek, technologie en onderzoek bijeen in Hilversum voor een expertsessie over C2PA. Deze technische specificatie maakt de herkomst van digitale content inzichtelijk en kan helpen vertrouwen te herstellen in een tijd waarin AI-gegenereerde media, deepfakes en desinformatie steeds vaker voorkomen. De bijeenkomst werd georganiseerd door MediaCampus NL, met inhoudelijke begeleiding van Maarten Zeinstra (IP-Squared) en Maarten Brinkerink (Digitaal Werktuig).

Onder de deelnemers waren vertegenwoordigers van onder andere NPO, VPRO, KRO-NCRV, ANP, Beeld & Geluid, Fremantle, Tweakers, Dawn Technology, AI4debunk en diverse onderwijs- en adviesorganisaties. Vanuit de BBC deelde Laura Ellis (Head of Technology Forecasting) in een videobijdrage hoe haar organisatie C2PA inzet als onderdeel van een bredere aanpak tegen fakenews.

BBC: Transparantie in plaats van garantie

C2PA biedt geen garantie voor waarheid, maar wel transparantie: het laat zien wie content heeft gemaakt of bewerkt, en of deze sinds ondertekening is aangepast. Volgens Ellis is C2PA vooral waardevol als meerdere partijen – van redacteur tot platform – bijdragen aan een keten van betrouwbaarheid. Bij de BBC wordt C2PA gecombineerd met journalistieke gedragscodes, contextinformatie en publieksvoorlichting.

Tekst gaat verder onder de video 


Opleiden van redacties en publiek

Tijdens de sessie kwamen ook kritische kanttekeningen aan bod. Zo is de technologie nog kwetsbaar voor misbruik, afhankelijk van grote platformen en beperkt ingeburgerd in de nieuwssector. Deelnemers benadrukten dat het succes valt of staat met educatie: zowel redacties als publiek moeten begrijpen wat herkomstlabels betekenen.

Klein beginnen

In break-outsessies verkenden de deelnemers concrete toepassingen, zoals AI-tagging in redactieworkflows, verificatie bij distributie en publieksgerichte tools als “Verifieer Mij”. Er klonk een duidelijke oproep om klein te beginnen, intern te experimenteren en samenwerking te zoeken rond standaarden en infrastructuur.

Next steps 

MediaCampus NL gaat samen met partners vervolgstappen verkennen. Wil je op de hoogte blijven van nieuwe sessies? Mail ons via info@mediacampus.nl met onderwerp C2PA interesse.