De talks zijn bedoeld voor professionals en studenten in de media- en game-industrie. Voor de community op het Media Park en daarbuiten. Iedereen met interesse in het onderwerp is van harte welkom om inspiratie op te doen, elkaar te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen. De sessies bieden plaats voor 40 personen en zijn toegankelijk voor verschillende kennisniveaus en achtergronden.
Onderstaande sprekers en thema’s zijn de afgelopen tijd aan bod gekomen:
- You have never looked at AI this way | Rasa Bocyte – Beeld & Geluid en Nadia Piet – AIxDESIGN | 28 jan. 2025
- AIxDESIGN is een community-organisatie en gedecentraliseerd research & design lab. Met hun kritische blik kijken ze op een frisse manier naar de ontwikkelingen rondom AI. Nadia en Rasa vertelden onder andere over hun samenwerking aan het project ‘Archival Images of AI’. Dit project onderzoekt hoe bestaande beelden – bijvoorbeeld uit digitale erfgoedcollecties – kunnen worden hergebruikt en vermengd om nieuwe beelden te creëren, met name om AI op een meer aansprekende manier te visualiseren.
- VR Sport Streaming | Rob Koenen – Tiledmedia | 10 dec. 2024
- Sport en Virtual Reality lijkt een veelbelovende combinatie. Rob Koenen, één van de Founders van het Rotterdamse Tiledmedia, weet daar alles van. Zeven jaar van werken en schaven aan levensvatbare immersive video heeft geleid tot een schat aan ervaring op het gebied van ‘tiled streaming’, 180/360 graden sportwedstrijden en multiview oplossingen. Zo werd de geavanceerde streaming technologie van Tiledmedia onder andere gebruikt om de Spelen in Beijing live te streamen naar VR-kijkers in China en de USA – in super-hoge 8K resolutie. En distribueerden BT Sport en Sky er de Premier League en Champions League mee in VR.
- Transforming storytelling with AI | Joris Cornielje – Digitaal AI strateeg | 22 okt. 2024
- Joris helpt bedrijven met het creëren van (AI) content voor digitale kanalen. Hij vertelde over een aantal innovatieve projecten waarin hij AI op een succesvolle manier heeft toegepast. Zo heeft hij in opdracht van de EO gewerkt aan de documentaireserie “Based on a true story” waarin AI een cruciale rol speelde in storytelling. Voor Omroep Zwart werkt hij aan een digital twin van hun doelgroep, om directe feedback te krijgen op scripts en formats, zodat de diversiteit en engagement kan worden vergroot.Joris vertelt hoe AI de workflows, creativiteit en impact op verschillende publicatieplatforms heeft veranderd.
- Digital Humans | Mao Lin Liao – Reblika | 17 sept. 2024
- Reblika is gespecialiseerd in het creëren van levensechte digital humans voor de game- en filmindustrie. Ze maken fotorealistische kopieën van acteurs en artiesten voor films, commercials en virtuele events, op maat gemaakte metahumans die ingezet kunnen worden als chatbot of virtuele influencer en game characters voor immersive experiences, games en apps. Mao vertelde over het maakproces achter digitale avatars en de toepassingsmogelijkheden en kansen voor de media en creatieve industrie. Ook gaf hij een inkijkje in het pas gelanceerde platform Reblium, waarmee gebruikers digitale avatars kunnen creëren.
- Virtual Production | Jasper Vis – Studio XNL en Pim de Bilde – Iron Films | 27 aug. 2024
- Virtual production gaat een steeds grotere rol spelen bij het maken van films, commercials en tv-producties. De technologie is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het creatieve proces. Maar hoe maak je er nu optimaal gebruik van? Welke voordelen en kansen biedt het voor mediaproducties? Jasper Vis (Studio XNL) en Pim de Bilde (Iron Films) bespraken de kracht van previsualisatie, rapid prototyping en 3D. Ook gaven zij een demo in de virtual production studio ‘Studio XNL’.
- Bob de Jong – Revel.ai | 21 mei 2024
- Bob is medeoprichter van Revel.ai, een Nederlandse studio die gebruikt maakt van AI om hyperrealistische content te maken. Ze kunnen van iedere persoon een exacte digitale kopie maken. Hiermee creëren ze entertainment ervaringen en commercials voor internationale merken als HBO, Apple TV en FOX Entertainment. Bob vertelde over zijn meest recente projecten, de uitdagingen van het maakproces en de ontwikkelingen rondom het gebruik van AI. Hoe blijft hij als maker relevant in een wereld waarin de ontwikkelingen op het gebied van AI enorm snel gaan?
- Niki Smit – Monobanda | 25 april 2024
- Niki nam ons mee in het proces achter Soul Paint, een spel gericht op het visueel maken van emoties en gevoelens van gebruikers. Door middel van bodymapping, 3D-tekenen en beweging worden gebruikers uitgenodigd om hun emoties om te zetten in creaties en hun virtuele lichaam in te kleuren. Wat was het idee? Hoe is het spel ontwikkeld? Wat waren de uitdagingen? Ook vertelde hij over het ontstaan van Monobanda, de huidige ontwikkelingen rondom immersive experiences en gaf ons een kijkje in andere projecten en games.