MCNL brengt de innovatieagenda tot leven
Bij Media Campus NL werken we dagelijks aan het tot leven brengen van deze agenda. Samen met onze partners inspireren, verbinden en activeren we de sector om vooruitgang te boeken. We delen de voortgang, dilemma’s en successen om innovatie rondom de drie pijlers tastbaar te maken.
Nieuws & Informatie
De pijler nieuws en informatie concentreert zich onder meer op mogelijkheden om desinformatie te bestrijden. Daarnaast zijn het behoud van het vertrouwen in de journalistiek en aansluiting bij doelgroepen als jongeren belangrijke onderwerpen.
Content & Productie
Bij content en productie gaat het vooral om technologie. Zo is volgens de innovatieagenda het niveau van Nederlandse taalherkenning te laag. Dat kan omhoog door het gebruik van AI en daar zou dus in moeten worden geïnvesteerd. Ook wil de mediasector inzetten op het creëren van virtuele en immersive content. Daarnaast vraag de snelle opkomst van immersieve technologieën om vernieuwingen in het onderwijs. Er moet een betere aansluiting van het onderwijs zijn op de arbeidsmarkt en er moet ingezet worden op het opleiden en bijscholen van voldoende kwalitatief technisch-creatief talent voor de toekomst.
Decentrale Data
Rondom de pijler decentrale data is gewerkt aan een plan voor een persoonlijke datakluis. Hier moeten de gegevens van onder meer het mediagebruik van Nederlanders zijn opgeslagen. Alleen de gebruiker heeft de ‘sleutel’ van die kluis. Het opzetten van een decentrale data-infrastructuur met datakluizen vraagt schaal en massa en daarmee deelname van alle mediabedrijven. De decentrale data-aanpak kan ook versnellend werken voor andere sectoren, zoals bijvoorbeeld de zorg. Daarvoor is slagkracht nodig in onderzoek en ontwikkeling.